استاد برجسته حوزه علميه قم مشكل قانونگذاري غرب را نداشتن مباني درست دانست و گفت: مواد قانون حقوق بشر و آزادي بر مبناي اميال شخصي و جاهليت مدرن تدوين شده است.
به گزارش فارس از قم، آيت الله عبدالله جوادي آملي در مراسم اختتاميه نخستين اجلاس بين المللي فقه و قانون كه با حضور جمعي از انديشمندان حوزوي و دانشگاهي در موسسه اسرا برگزار شد، اظهار داشت: فقه و قانون يك مبادي و مسائل مشترك و مواردي ممتاز و مختص خود دارند و مشتركات فقه و قانون اين است كه هر دو نيازمند عبور از سه مرحله هستند.
استاد حوزه علميه ادامه داد: فقه نياز به مواد فقهي دارد كه اين مواد از مباني گرفته مي شود و آن مباني از منابع استنباط مي شوند و اين سه مرحله مشترك بين فقه و قانون است.
جوادي آملي گفت: قانون جمهوري اسلامي ايران نيز با همين سه مرحله به تصويب رسيده است، يعني مواد قانوني مجلس به استناد مباني قانون اساسي تدوين شده و قانون اساسي از كتاب و سنت و عقل برگرفته شده است.
وي با بيان اينكه جهان با دو خطر بزرگ مواجه است، تأكيد كرد: اگر تدوين مواد قانوني داراي منبع نباشد قانون صبغه علمي ندارد و بر اين اساس است كه حقوق بشر هيچ پايه علمي ندارد، زيرا مواد قانون حقوق بشر كه دنيا با آن اداره مي شود موادي است كه از مباني گرفته نشده و صرفاً بر اساس اميال شخصي و عرف تدوين شده است.
اين مفسر قرآن كريم با اشاره به اينكه مسائل مهمي همچون استقلال، امنيت، حقوق بشر، اقتصاد، عدالت، محيط زيست و... بر قانونگذاري مؤثر هستند، ابراز داشت: محوري ترين موضوع در بين آنها مسئله عدل است كه بالاترين حرف را در بين آنها مي زند و ساير امور زيرمجموعه عدل است و عدل هم مفهوم روشني دارد.
جوادي آملي با بيان اينكه اگر فقه نباشد هيچ كسي نمي تواند عدل را تنظيم و ترسيم كند، ادامه داد: تدوين گران قانون هاي سازمان ملل، دستشان از مباني خالي است و به همين علت است كه قوانين صبغه علمي ندارد، زيرا فقه از وحي گرفته مي شود و وقتي فقه عدل را ترسيم مي كند ساير مواد سامان مي پذيرد و حرف علمي مي شود.
وي افزود: اگر امروز مي بينيم كه آنها طبق قوانين خود مقاومت لبنان را تروريسم مي نامند نبايد تعجب كنيم، زيرا مواد قانوني آنها مانند آزادي و حقوق بشر از مباني درستي استخراج نشده و بر اساس جاهليت مدرن تدوين شده است.
جوادي آملي ادامه داد: عقل هيچ سمتي در قانونگذاري ندارد، زيرا قانونگذار نيست بلكه قانون شناس است و همان خدايي كه عقل را سراج خلق كرد و آن را مشتعل كرده است براي روشنايي بيشتر آن پيامبران را فرستاد تا فتيله آن را بالا بكشند تا مردم درست ببينند و بفهمند و هيچ انساني را ذات اقدس اله بدون سراج خلق نكرده است.
وي در ادامه به تمايزات فقه و قانون اشاره كرد و گفت: تمايز اين دو در اين است كه در فقه، فقيه مسئله تعارض را اين گونه حل مي كند كه يكي را كه مهم تر است بر ديگري ترجيح داده و مشكل را حل كرده و فتوا مي دهد.
وي در پايان برگزاري اين اجلاس را بسيار مهم و راهگشا دانست و يكي از اهداف آن را واعتصموا به حبل الله جميعاً ولاتفرقوا معرفي مي كند.

+ نوشته شده در  یکشنبه سی ام بهمن ۱۳۹۰ساعت 10:38  توسط عبدالله  |