امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَن رَضِيَ عَن نَفسِهِ كَثُرَ السّاخِطونَ عَلَيهِ ؛
آن كه از خودش راضى شود ، ناراضيان از او فراوان شوند .
[ بحار الأنوار ، ج 72 ، ص 316]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَن يَزرَع خَيرا يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّا يَحصُد نَدامَةً ؛
هر كه بذر خوبى بكارد ، شادمانى بدرود و هر كه تخم بدى بيفشاند ، پشيمانى مى‏درود .
[ بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 373]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
الغَضَبُ عَلى مَن لاتَملِكُ عَجزٌ و عَلى مَن تَملِكُ لَومٌ ؛
خشم بر كسى كه اختيارش به دست تو نيست ، نشانه ناتوانى و بر آن‏كه اختيارش به دست تو است ، مايه سرزنش است .
[ مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص 11]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
العُقوقُ يُعقِبُ القِلَّةَ و يُؤدِّي إلَى الذِّلَّةِ ؛
عاقّ [والدين] ، نادارى در پى‏دارد و به خوارى مى‏كشاند .
[ بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 84]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَن أطاعَ اللّه‏َ يُطاعُ ؛
هر كس از خدا فرمان ببرد ، از او فرمان برند .
[ تحف العقول ، ص 482]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
لو سلک الناس وادیا شعبا لسلکت وادی رجل عبد الله وحده خالصا؛
اگر همه مردم مسیری را انتخاب کنند و در آن گام نهند ، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت .
[ بحار الانوار ، ج 78 ، ص 245]
................................................................................................................................
امام هادي‏(سلام الله علیه) فرمودند:
العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ ، داعٍ إلَي الغَمطِ والجَهلِ؛
خودپسندی، آدمی را از دانش‏جويی باز می دارد و به ‏ناسپاسي و انكار حق می خواند.
[بحار الأنوار، ج 72، ص 199]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلسَّهَرُ اَلَذُّ لِلْمَنامِ وَالْجُوعُ يَزيدُ فيطيبِ الطَّعامِ؛
بى‏خوابى، خواب را لذيذتر مى‏كند و گرسنگى، خوراك را گواراتر مى‏سازد.
[بحارالأنوار، ج 78 ص 369.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلْمُصيبَةُ لِلصّابِرِ واحِدَةٌ ولِلْجازِعِ اثْنتانِ؛
مصيبت براى‏كسى‏كه صبر مى‏كند، يك مشكل بيش نيست، ولى براى كسى كه بى‏تابى مى‏كند، دوتاست.
[بحارالأنوار، ج 78 ص 369.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
العِتابُ مِفْتاحُ الثِّقالِ وَالْعِتابُ خَيرٌ مِنَ الْحِقْدِ.
سرزنش، كليد آزار است و سرزنش بهتر از كينه است. (يعنى اگر نسبت به كسى كينه در دل داشته باشى بدتر از آن است كه او را سرزنش كنى.)
[بحارالأنوار ج 78 ص 369.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلْمَقاديرُ تُريكَ ما لَمْ يَخْطُرْ بِبالِكَ؛
حسابرسى‏ها، آنچه را كه به ذهنت خطور نمى‏كند به تو نشان خواهد داد.
[بحارالأنوار، ج 78 ص 368.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلْهَزْلُ فُكاهَةُ السُّفهاءِ وَصِناعَةُ الجُهّالْ؛
مزاح و شوخى، خوشمزگىِ نابخردان و حرفه جاهلان است.
[بحارالأنوار، ج 78 ص 369.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ بَيْنَ يَدَىْ اَهْلِكَ وَلاطَبيبٌ يَمْنَعُكَ وَلاحَبيبٌ يَنْفَعُكَ؛
به ياد آور لحظه‏اى را كه در مقابل بستگانت جان مى‏دهى، كه نه طبيب، كارى مى‏تواند بكند و نه از دوست كارى ساخته است.
[بحارالأنوار، ج 78 ص 370.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
ألْحِكْمَةُ لاتَنْجَعُ فِى‏الطِّباعِ الْفاسِدَةِ؛
حكمت در سرشت‏هاى فاسد تأثيرى ندارد.
[بحارالأنوار، ج 78 ص 370.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اِيّاكَ وَالْحَسَدَ فَاِنَّهُ يَبينُ فيكَ وَلايَعْمَلُ فى عَدُوِّكَ؛
از حسد بپرهيز، چون حسادت تو آشكار مى‏شود و در دشمنت هـم تأثيرى ندارد.
[بحارالأنوار، ج 78 ص 370.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
حُسنُ الصُّورَةِ جَمالٌ ظاهِرٌ. و حُسنُ العَقلِ جمالٌ باطِنٌ؛
نيكويى صورت، زيبايى ظاهر است، و نيكى خرد، زيبايى باطن است.
[مآثراالكبراء، ج 3 ص 222.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلْغَضَبُ عَلى مَنْ تَمْلِكُ لُؤْمٌ؛
غضب كردن بركسى‏كه اختيارش با توست، موجـب سرزنش و پستى است.
[بحارالأنوار ج 78 ص 370.]
................................................................................................................................
قالَ الإمامُ الْهادي سلام الله علیه لِلْمُتوَكِلِّ فى جَوابِ كَلامٍ دارَ بَينَهُما : لاتَطلُبِ الصَّفا مِمَّنْ كَدَرتَ عَلَيْهِ، وَلاَ الْوَفاءَ مِمَّنْ غَدَرْتَ بِهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سوُءَ ظَنِّكَ الِيهِ، فَإنَّما قَلبُ غَيْرِكَ كَقَلْبِكَ لَهُ؛
امام هادى (سلام الله علیه) در جواب سخنى كه ميان اسشان و متوكّل گذشت، فرمودند: از كسى‏كه نسبت به او كدورتى دارى خوشى نطلب، و از كسى كه به او خيانت كرده‏اى وفا نخواه، و از كسى كه به او بدگمانى، خيرخواهى نخواه، چون هر چه تو نسبت به او در دل دارى، او هم نسبت به تو در دل دارد.
[بحارالانوار، ج 78 ص 370.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
خَيْرٌ مِنَ الْخَيْرِ فاعِلُهُ، وَاَجْمَلُ مِنَ الْجَميلِ قائِلُهُ، وَأرْجَحُ مِنَ الْعِلمِ حامِلُهُ، وَشَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جالِبُهُ، وَاَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ راكِبُهُ؛
بهتر از كار خير، انجام دهنده آن است، و زيباتر از سخن زيبا، گوينده آن است، و برتر از دانش، دانشمند است، و بدتر از بدى، آورنده آن است، و ترسناك‏تر از وحشت، ترسو است.
[بحارالانوار، ج 78، ص 370]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلجَهْلُ والبُخْلُ أذَمُّ الأخلاقِ؛
جهل و بخل بدترين صفات اخلاقى است.
[مآثرا الكبراء ج 3 ص 222.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ؛
حسد، خوبيها را از بين مى‏برد و خودخواهى، دشمنى و بيزارى مى‏آورد.
[بحارالانوار ج 72 ص 199.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلْمِراءُ يُفْسِدُ الصِّداقَةَ الْقَديمَةَ وَ يَحِّلُ الْعُقْدَةَ الْوَثيقَةَ وَ أَقَلُّ ما فيهِ اَنْ تَكُونَ فيهِ الْمُغالَبَةُ، وَالمُغالَبَةُ اُسُّ اَسْبابِ الْقَطيعَةِ؛
نفاق و دورويى، دوستى ديرين را از بين مى‏برد و پيمانهاى محكم و مطمئن را نيز بر هم مى‏زند و كمترين اثر آن، كشمكش و نزاع است و نزاع، اصلى‏ترين سبب جدايى است.
[بحارالانوار ج 78 ص 369.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَنْ اَمِنَ مَكْرَ اللّه‏ِ وَأَليمَ أَخْذِهِ تَكَبَّرَ حَتّى يَحِلَّ بِهِ قَضاؤُهُ و نافِذُ اَمْرِهِ و مَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هانَتْ عَلَيْهِ مَصائِبُ الدُّنيا وَلَو قُرِضَ وَنُشِرَ؛
هركس خود را از مكر و مؤاخده پروردگار در امان بداند، كبر ورزيده است، تا آن كه قضاى الهى و دستور تخلف ناپذير او گريبانش را بگيرد، و هركس از طرف خداوند دليل روشنى داشته باشد، (براى كارهايش دليل شرعى داشته باشد) هرمصيبتى بر او سبك و قابل تحمل خواهد بود، هر چند بدنش را قيچى كنند و پاره پاره شود.
[تحف العقول، ص 772.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَنْ رَضِىَ عَنْ نَفْـسِهِ، كَثُرَ السّاخِطُونَ عَلَيْهِ؛
كسى كه از خود راضى باشد، دشمنانش زياد خواهند شد.
[بحارالانوار، ج 78 ص 368.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
الشّاكِرُ اَسْعَدُ بِالشُّكِر مِنْهُ بِالنِّعمَةِ الَّتى اَوْجَبَتْ الشُّكر لِأَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَالشُّكْرُ نِعَمٌ وَعُقبى؛
كسى كه شكر نعمت بجا آورد، براى سپاس سزاوارتر است از نعمتى‏كه شكر دارد، چون نعمت‏ها كالايى است وشكر، هم نعمت است وهم آخرت.
[تحف العقول، ص 772.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَنِ اتَّقَى اللّه‏َ يُتَّقى وَمنْ اَطاعَ اللّه‏َ يُطاعُ
هر كه از خدا پروا كند، از او پروا كنند، و هركس از خدا اطاعت كند، اطاعتش كنند.
[تحف العقول، ص 770.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اِنَّ اللّه‏َ جَعَلَ الدُّنيا دارَ بَلْوى وَالاْخِرَةَ دارَ عُقْبى وَجَعَلَ بَلوَى الدُّنيا لِثَوابِ الاْخِرَةِ سَبَبَا وَثَوابَ الاْخِرَةِ مِنْ بَلوَى الدُّنيا عِوَضا؛
خداوند، دنيا را جاى گرفتارى قرار داده و آخرت را سراى پـاداش، گرفتارى دنيا را سبب ثواب آخرت قرار داده و ثواب آخرت را عوض گرفتارى دنيا.
[تحف العقول، ص 772.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اُذْكُرْ حَسَراتِ التَّفْريطِ بِأَخْذِ تَقْديمِ الْحَزْمِ؛
حسرت وپشيمانىِ‏كوتاهى درانجام‏كارها را به ياد آور و با تصميم جدّى و تدبير جبران كن.
[بحارالانوار، ج 78، ص 370.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَنْ جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ وَرَأْيَهُ فَاجْمَعْ طاعَتَكَ؛
كسى كه دوستى و رأى خود را براى تو جمع كند؛ (دوستانه تو را راهنمايى كند) از او پيروى كن.
[تحف العقول، ص 772.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَنْ سَأَلَ فَوقَ قَدْرِ حَقِّهِ فَهُوَ أَولى بِالحِرمانِ؛
هر كس بيش از اندازه و حق خودش بخواهد، او به محروميت شايسته‏تر اسـت.
[حياة الإمام على الهادى ص 157.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
العُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داعٍ إِلَى الغَمْطِ والْجَهْلِ؛
خودبينى انسان را از دانش‏آموختن باز مى‏دارد واو را به نادانى و پستى مى‏كشاند.
[اعيان الشيعة، ج 2، ص 39.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلعُقُوقُ يُعَقِّبُ القِلَّةَ ويُؤَدّى إِلَى الذِّلَّةِ؛
نافرمانى پدر و مادر كمبود را به دنبال دارد و به خوارى مى‏كشد.
[بحارالانوار، ج 74 ، ص 84.]
................................................................................................................................
قالَ أبُوالحَسَنِ الثّالِث سلام الله علیه لِرَجُلٍ وقَدْ اَكثَرَ مِنْ اِفراطِ الثَّناءِ عَلَيْهِ: اَقْبِلْ عَلى شَأنِكَ، فإنَّ كَثرَةَ الْمَلَقِ يَهْجُمُ عَلَى الْظِنَّةِ، وَإذا حَلَلْتَ مِنْ اَخيكَ فى مَحَلِّ الثِّقَةِ فَاعْدِلْ عَنِ المَلَقِ إِلى حُسْنِ النِّيَّةِ؛
امام هادى (سلام الله علیه) خطاب به كسى كه در ستايش از ايشان زياده‏روى كرده بود، فرمودند: از اين عمل بپرهيز و به كار خودت بپرداز، كه تملّق زياد سبب بدگمانى است و اگر اطمينان برادر مؤمنت از تو سلب شد، تملّق گويى را رها كن و حسن نيّت نشان ده.
[مسند الإمام الهادى سلام الله علیه، ص 302.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
إِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ الجَمالَ وَ التَّجَمُّلَ وَيَكْرَهُ البُؤْسَ وَ البائِسَ ؛
خداوند زيبايى و آراستگى را دوست دارد و ژوليدگى و ژوليده را دوست نمى‏دارد.
[حياة الإمام على الهادى ص 153.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
إذا كانَ زَمانٌ أَلْعَدلُ فيهِ اَغْلَبُ مِنَ الْجَورِ فَحَرامٌ أنْ يُظَنَّ بِاَحَدٍ سُوءٌ حَتّى يُعْلَمَ ذلِكَ مِنهُ، وَإذا كانَ زَمانٌ الْجَوْرُ أغلَبُ فيهِ مِنَ الْعَدْلِ فَلَيْسَ لِأَحَدٍ اَنْ يَظُنَّ بِأَحَدٍ خَيرا مالَمْ يَعْلَمْ ذلِكَ مِنْهُ ؛
زمانى كه عدل و داد در جامعه بيش از ظلم و ستم باشد، در آن موقع حرام است كه به كسى گمان بد ببرند، مگر وقتى كه آن بـدى از وى معلوم شود، و زمانى كه ظلم و ستم بر عدل و داد غلبه داشته باشد، سزاوار نيست احدى گمان خوب به كسى ببرد، مگر وقتى كه آن خوبى از او معلوم شود.
[بحارالانوار ، ج 17، ص 216.]
................................................................................................................................
قالَ يَحَيَى بنُ عَبْدِالْحَميد: سَمِعْتُ ابَاالحَسَنِ سلام الله علیه يَقُولُ لِرَجلٍ ذَمَّ اِلَيهِ وَالِدا لَهُ فَقْالَ: اَلْعُقُوقُ ثَكَلُ مَنْ لَمْ يَثْكَلْ؛
يحيى بن عبدالحميد گويد: از امام‏هادى(سلام الله علیه)شنيدم كه به مردى كه نزد ايشان از پدر خود بدگويى كرد، فرمودند: نافرمانى پدر و مادر داغى است براى كسى كه داغ نديده است.(يعنى مثل آن است كه پدر و مادرش از دنيا رفته باشند.)
[بحارالانوار، ج 78، ص 369.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
راكِبُ الْحَرُونِ اَسيرُ نَفْسِهِ وَالْجاهِلُ اَسيرُ لِسانِهِ؛
سوار بر مركب چموش و خيره سر، اسيرِ جانِ خود و فردِ نادان، اسيرِ زبانِ خود است.
[بحار الانوار ج 78 ص 369.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اِنَّ الظّالِمَ الْحالِمَ يَكادُ اَنْ يُعْفى عَلى ظُلْمِهِ بِحِلْمِهِ وَإنَّ الْمُحِقَّ السَّفيهَ يَكادُ اَنْ يُطْفِى‏ءَ نُورَحَقِّهِ بِسَفَهِهِ؛
ظالم بردبار (خردمند) ممكن است كه با بردبارى خود مورد عفو و گذشت از ظلمش قرار گيرد، ولى حق‏دارِ نادان، ممكن است، به سبب سفاهتش نور حقش را خاموش كند.
[تحف العقول، ص 772.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلنّاسُ فِي الدُّنيا بِالْأَموالِ وَفىِ الاْخِرَةِ بِالاَْعمالِ؛
ارزش مردم در دنيا وابسته به اموال است، و در آخرت بـه اعمال.
[بحارالانوار / /78 369.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
أَلدُّنيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ؛
دنيا بازارى است كه جمعى درآن سود مى‏برند وگروهى زيان مى‏بينند.
[تحف العقول، ص 774.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ؛
هر كس قدر خودش را نداند (ودر نظر خودش بى مقدار باشد) از شرّش ايمن مباش.
[تحف العقول، ص 774.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
إنَّ مِنَ الغِرَّةِ بِاللّه‏ِ أنْ يُصِرَّ العَبدُ عَلَى المَعصِيَةِ وَ يِتَمَنّى عَلَى اللّه‏ِ المَغفِرَةَ؛
از نشانه‏هاى غرور نسبت به خدا آن است كه بنده، استمرار و اصرار بر گناه داشـته باشد و در همان حال، آرزومند بخشايش الهى باشد.
[حياة الإمام على الهادى ص 164.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
الغِنى قِلَِّةُ ما تَمَنّيكَ وَالرِّضا بما يَكْفيكَ؛
بى‏نيازى، در كمى آرزو و رضايت به چيزى است كه تو را كفايت مى‏كند.
[اعيان الشيعة، ج 2، ص 39.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اِنَّ اللّه‏َ اِذا أَرادَ بِعَبْدٍ خَيرا إذا عُوتِبَ قَبِلَ؛
اگر خداوند خير كسى را بخواهد، چنان مى‏شود كه هرگاه مورد توبيخ قرار گيرد، مى‏پذيرد.
[تحف العقول، ص 481.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَبْقُوا النِّعَمَ بِحُسْنِ مُجاوَرَتِها وَالْتَمِسوُا الزِيّادَةَ فيها بِالشُّكرِ عَلَيها؛
نعمتها را با برخورد درست، باقى نـگه داريـد و با شكر نعمتها اسباب فزونى آنها را فراهم آوريد. (استفاده درست از نعمت سبب دوام آن و شكر نعمت سبب فزونى آن است).
[بحار الانوار، ج 78، ص 370.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقينَ وَمَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْيَيْقَنْ‏اَنْ يَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقينَ ؛
كسى كه از آفريدگار پيروى كند از خشم آفريده‏ها باكى ندارد. و كسى كه خدا را به خشم آورد، بايد باور كند كه مردم بر او خشم خواهند آورد.
[تحف العقول، ص 482.]
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
لاْتَعْدُ وَلاتَجْعَلْ لِلأيّامِ صُنْعا فى حُكْمِ اللّه؛
از حدّ خود تجاوز نكن و روزگار را در كار خدا دخيل مدان.
[تحف العقول، ص 483.]
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه) فرمودند:
مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقينَ وَ مَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْيَيْقَنْ ‏اَنْ يَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقينَ؛
كسى كه از آفريدگار پيروى كند، از خشم آفريده‏ ها باكى ندارد. و كسى كه خدا را به خشم آورد، بايد باور كند كه مردم بر او خشم خواهند آورد.
تحف العقول، ص 482
................................................................................................................................
امام هادى(سلام الله علیه) مى‏فرمودند:
إنَّ الْعَبْدَ لَيَقُوُم فى اللَّيْلِ فَيَميلُ بِهِ النُّعاسَ يَميناً وَشِمالاً وَ قَدْ وَقَعَ ذَقَنَهُ عَلى صَدْرِهِ فَيَأمُرُاللّه‏ُ تَعالى أبْوابَ السَّماءِ فَتَنْفَتِحُ، ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلائِكَةِ أُنْظُرُوا إلى عَبْدى ما يُصيُبُه فى التَّقَرُبِ إلىَّ بِما لَمْ أفْتَرِضْ عَلَيْهِ راجياً مِنّى لِثَلاثَ خِصالٍ: ذَنْبِاً أغْفِرُهُ لَهُ، أوْ تَوْبَةٍ اُجَدِّدُهالَهُ، أوْ رِزْقاً أزيدُهُ فيْهِ، إشْهَدُوا مَلائِكتَى أنّى قَدْ جَمَعْتُهُنَّ لَهُ؛
بنده خدا شب از خواب برمى‏خيزد و چرتش مى‏گيرد و به راست و چپ متمايل مى‏شود و گاهى چانه‏اش به طرف سينه‏اش مى‏افتد، پس خداوند متعال دستورمى‏دهد درهاى آسمان‏گشوده مى‏شود، به فرشتگان مى‏فرمايد: به بنده‏ام نگاه كنيد بخاطر چيزى كه واجب نكرده‏ام اين چنين خود را براى تقرّب به من به زحمت انداخته است، به اميد يكى از سه حاجت: گناهى‏كه آن را براى او ببخشايم، توبه‏اى كه براى او تجديد كنم، يا روزى او را زياد كنم. آگاه باشيد اى فرشتگان من كه هر سه را براى او روا كردم.
[ تهذيب الاحكام 2: 130 ح 460]
................................................................................................................................
مردى از اهل «رى» با امام هادى(سلام الله علیه) ديدار كرد و امام از او پرسيدند: كجا بودى؟ گفت: در زيارت امام حسين (سلام الله علیه). حضرت به او فرمودند:
لَوْ اَنَّكَ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زارَ الحسينَ بْنَ عَلىٍّ عليهماالسلام؛
آگاه باش! اگر قبر حضرت عبدالعظيم را كه پيش شماست زيارت مى‏كردى، همچون كسى بودى كه حسين بن على (عليهم االسلام) را زيارت كرده است.
[بحارالأنوار، ج 99، ص 268.]
................................................................................................................................
عن ابي الحسن الاخير - سلام الله علیه - و قَدْ سئِلَ عن التّوبَةِ النّصوح ما هِيَ؟ فكتَبَ - سلام الله علیه - : ان يكونَ الباطنُ كالظّاهرِ و افضَلُ مِنْ ذلك؛
از امام هادي(سلام الله علیه) درباره معناي توبه‌ نصوح سؤال شد، حضرت اين گونه مرقوم فرمودند: توبه نصوح عبارت است از اين كه باطن انسان همانند ظاهر او و بلكه بهتر از ظاهرش باشد.
معاني الاخبار، ص 174
................................................................................................................................
قالَ مُحَمَّدُ بْنُ هارُونَ الجَلاّبِ: قُلْتُ لأبِى‏الْحَسَنِ الهادى سلام الله علیه: رُوينا عَنْ آبائِكَ إنَّهُ يَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ لايَكُونُ شَئىٌ أعَزُّ مِن أَخٍ أنيسٍ أوْ كَسْبِ دِرْهَمٍ مِنْ حَلالٍ، فَقالَ لى: يا أبا مُحَمَّد إنَّ العَزيزَ مَوْجُودٌ وَ لكِنَّكَ فى زَمانٍ لَيْسَ شَئىٌ أعسَرَ مِنْ دِرْهَمِ حَلالٍ وَ أَخٍ فِى‏اللّه‏ِ عَزَّ وَجَلَّ؛
محمد بن هارون گويد: به امام هادى (سلام الله علیه) عرض كردم: از پدران شما براى ما نقل شده كه زمانى بر مردم مى‏آيد كه هيچ چيز كمياب‏تر از برادرى مونس و همدم يا كسب درهمى از راه حلال نباشد. امام هادی(سلام الله علیه) در جوابم فرمودند: انسان كمياب، موجود است ولى تو در زمانى هستى كه هيچ چيز سخت‏تر از به دست آورد مال حلال و برادر دينى نيست.
[ بحارالانوار 103 ص 10 ح 43.]
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
لو سلک الناس وادیا شعبا لسلکت وادی رجل عبد الله وحده خالصا؛
اگر همه مردم مسیری را انتخاب کنند و در آن گام نهند ، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت .
بحار الانوار ، ج 78 ، ص 245
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه ) فرمودند:
اَلنّاسُ فِى الدُّنْيا بِالاَْمْوالِ وَ فِى الآْخِرَةِ بِالاَْعْمالِ؛
اعتبار مردم در دنيا به مال است و در آخرت به عمل.
بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح 3.
................................................................................................................................
قالَ مُولانا عَليُّ بنُ مُحَمَّدٍ الهادي سلام الله علیه:
إنّما اتَّخَذَ اللهُ إبراهيمَ خليلاً لِكَثْرَةِ صَلاتِهِ علي محمّدٍ وأهلِ بيِتهِ صلواتُ اللهِ عَلَيهم
حضرت امام هادي (سلام الله علیه) فرمودند:
خداي متعال حضرت ابراهيم (عَلَي نَبِيِّنا وآلهِ وسلام الله علیه) را دوست و خليل خود انتخاب کرد، به خاطر آنکه ایشان بر محمد و اهل بیت گرامیش (علیهم السلام) بسیار صلوات مي‌فرستاد.
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اِنَّ الْحَرامَ لا يَنْمى وَ اِنْ نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنـْفَقَهُ لَمْ يُؤجَرْ عَلَيْهِ وَ ما خَلَّـفَهُ كانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛
به راستى كه حرام، افزايش نمى‏يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه‏اى به سوى آتش خواهد بود.
كافى، ج 5، ص 125، ح 7 .
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
اَلغَضَبُ عَلى مَن تَملِكُ لُؤمٌ؛
بر زيردستان خشمگين شدن نشانه پَستى است.
بحارالأنوار، ج78، ص 370، ح 4.
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلسَّهَرُ اَ لَذُّ لِلْمَنامِ وَ الْجوعُ يَزيدُ فى طيبِ الطَّعامِ ؛
شب‏زنده‏دارى، خواب را شيرين‏تر و گرسنگى، غذا را لذت بخش‏تر مى‏كند.
تنبيه الخواطر، ص 141، ح 18.
................................................................................................................................
عن مولانا ابى الحسن على بن محمد(سلام الله علیه‌) قال لابى اسحاق: و يوم الغدير فيه اقام النبى(صلی الله علیه و آله و سلم) اخاه عليا علما للناس و اماما من بعده،[قال] قلت: صدقت جعلت فداك، لذلك قصدت، اشهد انك حجة الله على خلقه.
امام هادى(سلام الله علیه‌) به ابواسحاق فرمودند:
در روز غدير پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) برادرش على(سلام الله علیه‌) را بلند كرد و به عنوان پرچمدار (و فرمانده) مردم و پيشواى بعد از خودش معرفى كرد.
ابواسحاق گفت: عرض كردم، فدايت شوم راست فرمودى. به خاطر همين به زيارت و ديدار شما آمدم، گواهى مى دهم كه تو حجت خدا بر مردم هستى.
وسائل الشيعه 7: 324، ح 3.
................................................................................................................................
قال الامام الهادي - سلام الله علیه - : العُجْبُ صَارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ، داعٍ إِلَي الغمطِ.
امام هادي - سلام الله علیه - فرمود: خودپسندي، (آدمي را) از طلب علم باز مي دارد و به تحقير ديگران فرا مي خواند.
«بحار الانوار، ج 72، ص 199»
................................................................................................................................
قال الامام الهادي - سلام الله علیه - : إِذَا كَانَ زَمَانٌ، اَلعَدلُ فِيهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرَامٌ أَن يُظَنَّ بِأَحَدٍ سُوءً حَتَّي يعلَمَ ذَلِكَ مِنهُ، وَإِذَا كَانَ زَمَانٌ، اَلجَورُ أَغلَبَ فِيهِ مِنَ العَدلِ فَلَيسَ لأَحَدٍ أَن يَظُنَّ بِأَحَدٍ خَيراً مَا لم يَعلَم ذَلِكَ مِنهُ.
امام هادي‏ - سلام الله علیه - فرمودند: هرگاه روزگاري بود كه عدالت در آن بر ستم غالب باشد، حرام است كه به كسي گمان بد بري مگر اين كه بدي او بر تو معلوم شود و هرگاه روزگاري بود كه در آن ظلم و ستم بر عدل و دادگري غالب باشد، هيچ كس نبايد به كسي گمان نيك برد، مگر اين كه خوبي او بر وي معلوم شود.
«أعلام الدين، ص 312»
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
خَيرُ الأَشياءِ لِحُمَّى الرِّبعِ أن يُؤكَلَ في يَومِهَا الفالوذَجُ المَعمولُ بِالعَسَلِ ويُكثَرَ زَعفَرانُهُ ، ولا يُؤكَلَ في يَومِها غَيرُهُ .
بهترين چيز براى تبِ رِبع آن است كه در روز غلبه تب ، فالوده‏اى كه با عسل ساخته شده و زعفران فراوانى دارد ، خورده شود و در آن روز ، چيزى ديگر خورده نشود .
طبّ الأئمّة لابني بسطام ، صفحه 51 عن أبي جعفر ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 100 ، حديث 24 دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 406
................................................................................................................................
قال الامام علي النقي - سلام الله علیه - : حُسنُ الصُّورَةِ جَمالُ ظاهرٍ وَ حُسنُ العَقلِ جَمالُ باطِنٍ.
امام علي النقي - سلام الله علیه - فرمودند: صورت نيکو جمال (و زيبايي) ظاهر و عقل نيک جمال باطن است.
«اعلام الدين، ص 31»
................................................................................................................................
قال الامام الهادي - سلام الله علیه - : الجاهِلُ أسِيرُ لِسَانِهِ.
امام هادي - سلام الله علیه - فرمودند: نادان، اسير زبان خود است.
«غرر الحكم، ح 41»
................................................................................................................................
قال الامام الهادي - سلام الله علیه - : اَلنّاسُ فِي الدُّنْيا بِالاَْمْوالِ وَ فِي الآْخِرَةِ بِالاَْعْمالِ.
امام هادي - سلام الله علیه - فرمودند : اعتبار مردم در دنيا به مال است و در آخرت به عمل.
«بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح 3»
................................................................................................................................
قال الامام الهادي - سلام الله علیه - :لو انك زرت قبر عبد العظيم عندكم لكنت كمن زار الحسين بن علي - سلام الله علیه -.
(مردي از اهل «ري» با امام هادي - سلام الله علیه - ديدار كرد، امام از او پرسيد: كجا بودي؟گفت: در زيارت امام حسين - سلام الله علیه -)، حضرت به او فرمودند: آگاه باش! اگر قبر حضرت عبد العظيم را كه پيش شماست زيارت مي‏كردي، همچون كسي بودي كه حسين بن علي - سلام الله علیه - را زيارت كرده است.
«بحارالانوار، ج 99، ص 268»
................................................................................................................................
قال الامام الهادي ـ سلام الله علیه ـ : ... و فازَ مَن تمسَّكَ بِكُم و أمِنَ مَن لَجأَ إليكُم وَ سَلِمَ من صَدَّقَكُم و هُدِيَ مَن اعتصَم بكم ... .
امام هادي ـ سلام الله علیه ـ فرمودند: ... كسي كه به شما (ائمه معصومين - عليهم السلام -) تمسّك نمود رستگار شد و آن كس كه به شما پناه آورد، ايمني يافت و كسي كه شما را تصديق نمود، به سلامت به سر منزل مقصود رسيد و هر كس كه به ريسمان شما چنگ زد، هدايت شد و كسي كه از شما پيروي كرد، جايگاهش بهشت خواهد بود.
«مفاتيح الجنان، زيارت جامعه كبيره»
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
المِراءُ يُفسِدُ الصَّداقَةَ القَديمَةَ ، ويَحلُلُ العُقدَةَ الوَثيقَةَ ، وأقلُّ ما فيهِ أن تَكونَ فيهِ المُغالَبةُ ، والمُغالَبةُ اُسُّ أسبابِ القَطيعَةِ .
مـجادله كـردن ، دوسـتـى ديرين را از بـين مى‏برد و پيوند استوار را از هم مى‏گسلد و كمترين چيزى كـه در آن هست ، چيره‏جويى است و چيره‏جويى ، خود عامل اصلى قطع رابطه مى‏باشد .
أعلام الدين : 311 منتخب ميزان الحكمة : 512
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
العُقوقُ يُعقِبُ القِلَّهَ، ويُؤَدّي إلَى الذِّلَّةِ ؛
نافرمانى والدين ، تنگدستى در پى دارد و به ذلّت مى‏كشاند .
بحار الأنوار : 74 / 84 / 95 منتخب ميزان الحكمة : 614
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
الجاهِلُ أسِيرُ لِسانِهِ ؛
نادان ، اسير زبان خود است .
الدرّة الباهرة : 41 منتخب ميزان الحكمة : 118
................................................................................................................................
امام هادى(سلام الله عليه):
إنَّ العالِمَ والمُتَعَلِّمَ شَريكانِ فِى الرُّشدِ؛
دانشمند و دانشجو در هدايت شريك‏اند.
علم و حكمت: ج 1 ص 300 ح 828
................................................................................................................................
امام هادى(سلام الله عليه):
اَلسَّهَرُ اَلَذُّ لِلْمَنامِ وَالْجُوعُ يَزيدُ في طِيبِ الطَّعامِ؛
شب بيدارى، خواب را لذت بخش‏تر و گرسنگى، خوراك را گواراتر مى‏كند.
أعلام الدين، ص 311
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلغَضَبُ عَلى مَن تَملِكُ لُؤمٌ؛
بر زيردستان خشمگين شدن نشانه پَستى است.
(بحارالأنوار، ج78، ص 370، ح4)
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلعِتابُ مِفتاحُ الثِّقالِ وَالعِتابُ خَيرٌ مِنَ الحِقدِ؛
گلايه كردن كليد سرسنگينى و بهتر از كينه است.
(بحارالأنوار، ج78، ص369، ح4)
................................................................................................................................
امام هادى (سلام الله علیه) فرمودند:
اَلسَّهَرُ اَ لَذُّ لِلمَنامِ وَ الجوعُ يَزيدُ فى طيبِ الطَّعامِ؛
شب زنده دارى، خواب را شيرين تر و گرسنگى، غذا را لذت بخش تر مى كند.
(تنبيه الخواطر، ص 141، ح 18)
................................................................................................................................
امام هادی( سلام الله علیه) فرمودند:
التَواضُعُ أن تُعطِی الناسَ ما تُحبُّ أن تُعطاهُ؛
فروتنی در آن است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو چنان باشند .
(المحجة البیضاء، ج 5، ص 225)
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
[اَلمُؤمِنُ] يُحسِنُ وَيَبكي كَما أَنَّ المُنافِقُ يُسيى ءُ وَ يَضحَكُ؛
مؤمن خوبى مى كند و مى گريد، ولى منافق بدى مى كند و مى خندد.
مكارم الأخلاق، ص389
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه:
لَمّا سُئِلَ عَنِ الحُمَّى الغِبِّ الغالِبَةِ: يُؤخَذُ العَسَلُ وَالشّونيزُ ، ويُلعَقُ مِنهُ ثَلاثُ لَعقاتٍ ؛ فَإِنَّها تَنقَلِعُ ، وهُمَا المُبارَكانِ ، قالَ اللّه‏ُ تَعالى فِي العَسَلِ : خْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَ نُهُ فِيهِ شِفَآءٌ لِّلنَّاسِ ؛
هنگامى كه درباره تبِ پيوسته يك روز در ميان از ايشان پرسيدند: قدرى عسل و شونيز (سياه‏دانه) ، برداشته و سه ليسه انگشت از آن خورده شود . در اين صورت ، تب ، ريشه‏كن خواهد شد ، و اين هر دو ، مبارك هستند . خداوند متعال ، درباره عسل فرموده است : (از درونِ [شكم] آن (زنبور) ، شهدى كه به رنگ‏هاى گوناگون است ، بيرون مى‏آيد . در آن ، براى مردم ، درمانى است) .
طبّ الأئمّة لابني بسطام ، صفحه 51 عن أبي جعفر ، بحارالأنوار ، جلد 62 ، صفحه 100 ، حديث 23
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
الغِنى قِلَّةُ تَمَنِّيكَ والرِّضا بما يَكفِيكَ . الفَقرُ شَرَهُ النّفسِ وشِدَّةُ القُنُوطِ؛
توانگرى، آن است كه آرزو كم داشته باشى و به آنچه تو را بسنده مى‏كند خرسند باشى و فقر ، عبارت است از سيرى ناپذيرى نفس و نوميدى شديد .
الدّرة الباهرة : 41 منتخب ميزان الحكمه: 434
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
حسد، نابودكننده‌ي خوبي‌هاست.
(مسند الامام‌الهادي(ع)/302)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
كسي كه خود را سبك مي‌شمارد، از شرّ او در امان نباش.
(تحف‌العقول/512)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
كسي كه از آفريدگار اطاعت كند، از خشم آفريده‌ها باكي ندارد.
(تحف‌العقول/482)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
هر‌‌كس بيش از اندازه و حق خودش بخواهد، او به محروميت شايسته‌تر است.
(حياه‌الامام‌علي‌الهادي(ع)/157)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
سوار بر مركب چموش و خيره‌سر، اسير جان خود و فرد نادان، اسير زبان خود است.
(بحارالانوار/75/369)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
از نشانه‌هاي غرور نسبت به خدا آن است كه بنده، استمرار و اصرار بر گناه داشته باشد و در همان حال، آرزومند بخشايش الهي باشد.
(حياه‌الامام‌علي‌الهادي(ع)/164)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
علماي پيروان ما كه به دوستداران و پيروان ناتوان ما رسيدگي كنند، روز قيامت در حالي وارد مي شوند كه از تاج‌هاي آنها نور‌افشاني مي‌شود.
(بحارالانوار/2/7)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
بي نيازي، كاستن از آرزوها و خشنودي به مقدار كفايت است.
(بحارالانوار/75/366)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
متواضع‌ترين مردم، بردبارترين و گشاده‌روترين و پناه‌‌‌ده‌ترين آنهاست.
(بحارالانوار/75/366)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
آفريدگارم! در برابرت خاكساريم و سرافكنده و فروتن.
(بحارالانوار/75/368)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
مصيبت براي بردبار يكي و براي نابردبار دوتاست.
(بحارالانوار/75/370)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
نادان، در بند زبان خويش است.
(بحارالانوار/75/370)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
هر‌كه از خدا پروا كند، از او پروا كنند. و هر كه از خدا اطاعت كند، اطاعتش كنند.
(بحارالانوار/78/366)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
دنيا بازاري‌ست كه مردماني در آن سود مي برند و گروهي زيان مي‌بينند.
(بحارالانوار/75/366)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
اگر كسي براي تو دوستي و نظرش را به تمامه گذاشت (دوستانه تو را راهنمايي كرد) تو نيز با اطاعت، او را ياري نما.
(بحار‌الانوار/75/365)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
شايد ستمگر بردبار، روزي به خاطر بردباري‌اش بخشيده شود و چه بسا صاحب حق نادان، نور حق خود را به ناداني خاموش كند.
(بحارالانوار/75/365)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
شب‌زنده‌داري، خواب را لذيذ‌تر مي‌كند و گرسنگي بر حلاوت طعام مي‌افزايد.
(بحارالانوار/75/369)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
از حسد بپرهيز، زيرا حسد بدترين و زشت‌ترين خلق است.
(مستدرك‌الوسائل/12/23)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
از حسد بپرهيز زيرا در تو اثر بد مي‌گذارد و در دشمنت هم تاثيري ندارد.
(مستدرك‌الوسائل/12/20)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
طمع، سرشتي ناپسند است.
(بحارالانوار/69/199)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
خود‌پسندي بازدارنده‌ي از طلب علم و فراخواننده‌ي به سوي پستي و ناداني است.
(بحارالانوار/72/199)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
همانا استاد و شاگرد هر دو در رشد و ترقي شريك‌اند.
(بحارالانوار/75/366)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
تقديرها، آنچه را كه به ذهنت خطور نمي‌كرده به تو نشان مي‌دهد.
(بحارالانوار/75/369)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
به‌ياد‌ آور هنگامي را كه در برابر خانواده‌ات در بستر مرگ افتاده‌اي در حالي‌كه نه طبيبي مرگ را مي‌تواند از تو باز‌دارد و نه دوستي مي‌تواند برايت سودمند باشد.
(بحارالانوار/75/370)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
كلام حكيمانه در خوي فاسد اثر نمي‌گذارد.
(بحارالانوار/75/370)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
ستيزه‌جويي و جدال لفظي، دوستي ديرين را تباه مي‌سازد.
(بحارالانوار/78/370)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
هر‌گاه خداوند خير بنده‌اي را بخواهد هنگامي كه به او تذكر داده مي‌شود، مي‌پذيرد.
(مستدرك‌الوسائل/8/329)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
سرزنش و تندي‌كردن، كليد دشواري‌هاي سنگين است.
(بحارالانوار/75/369)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
بيهوده‌گويي، سخنان خنده‌آورِ كم‌خردان و كار نادانان است.
(بحارالانوار/75/369)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
كسي كه از خويشتن راضي باشد، خشم‌گيرندگان بر او بسيار گردند.
(بحارالانوار/69/316)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
افسوس كوتاهي كارهاي گذشته را با تلاش در آينده جبران كنيد.
(مسند الامام‌الهادي(ع)/304)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
براي نعمت‌ها، همسايه‌ي خوبي باشيد و با شكر‌گزاري، خواستار افزايش آن باشيد.
(مسند الامام‌الهادي(ع)/305)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
مردم در دنيا با اموالشان هستند و در آخرت با اعمالشان.
(مسند الامام‌الهادي(ع)/304)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
نارضايتي پدر و مادر، باعث ضعف و ذلت آدمي مي‌شود.
(مسند الامام‌الهادي(ع)/303)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
خشم بر زيردستان، از پستي است.
(مسند الامام‌الهادي(ع)/304)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
بخل، نكوهيده‌ترين خوي‌هاست.
(مسند‌ الامام‌الهادي(ع)/302)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
خداوند دنيا را سراي امتحان و آزمايش ساخته و آخرت را سراي رسيدگي قرار داده است، و بلاي دنيا را وسيله‌ي ثواب آخرت و ثواب آخرت را عوض بلاي دنيا قرار داده است.
(تحف‌العقول/512)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
شخص شكر‌گزار به سبب شكر، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتي كه باعث شكر شده است، زيرا نعمت، كالاي دنياست و شكر‌گذاري، نعمت دنيا و آخرت است.
(تحف‌العقول/512)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
هر‌كه بر طريق خدا‌پرستي محكم و استوار باشد، مصائب دنيا بر وي سبك آيد، گر‌چه تكه تكه شود.
(تحف‌العقول/511)
................................................................................................................................
امام هادي(سلام الله علیه‌) مي‌فرمايند:
فروتني در آن است كه با مردم چنان باشي كه دوست داري با تو چنان باشند.
(المحجه‌البيضاء/5/225)
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
من التقی الله یتقی ، و من أطاع الله یطاع ، و من أطاع الخالق لم یبال سخط المخلوقین . و من أسخط الخالق فلییقن أن یحل به سخط المخلوقین؛
هر کس از خدا بترسد، مردم از او بترسند ، و هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند ، و هر که مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم آفریدگان ندارد و هر که خالق را به خشم آورد باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می گردد .
تحف العقول ، ص 510
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
إن الله جعل الدنیا دار بلوی و الَخرة دار عقبی ، و جعل بلوی الدنیا لثواب الَخرة سببا ، و ثواب الَخرة من بلوی الدنیا عوضا،
خداوند دنیا را سرای امتحان و آزمایش ساخته و آخرت را سرای رسیدگی قرار داده است ، و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت ، و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است .
تحف العقول ، ص 512
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
إن الظالم الحالم یکاد أن یعفی علی ظلمه بحلمه و إن المحق السفیه یکاد أن یطفئ نور حقه بسفهه؛
ستمکار بردبار ، بسا که بوسیله حلم و بردباری خود از ستمش گذشت شود و حق دار نابخرد ، بسا که به سفاهت خود ، نور حق خویش را خاموش کند .
تحف العقول ، ص 512
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
لو سلک الناس وادیا شعبا لسلکت وادی رجل عبد الله وحده خالصا؛
اگر همه مردم مسیری را انتخاب کنند و در آن گام نهند ، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت .
بحار الانوار ، ج 78 ، ص 245
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
الحسد ماحق الحسنات؛
حسد نیکوییها را نابود سازد .
مسند الامام الهادی ، ص 302
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
الفقر شره النفس و شدة القنوط؛
فقر آزمندی نفس است و ناامیدی بسیار .
بحار الانوار ، ج 78 ، ص 368
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
خیر من الخیر فاعله ، و أجمل من الجمیل قائله ، و أرجح من العلم حامله ، و شر من الشر جالبه ، و أهول من الهول راکبه؛
بهتر از نیکی نیکوکار است ، و زیباتر از زیبایی ، گوینده آن است ، و برتر از علم حامل آن است ، و بدتر از بدی ، عامل به آن است ، و وحشتناکتر از وحشت ، آورنده آن است .
مسند الامام الهادی ، ص 304
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
لاتطلب الصفا ممن کدرت علیه ، و لا الوفاء لمن غدرت به ، و لا النصح ممن صرفت سوء ظنک الیه ، فإنما قلب غیرک کقلبک له؛
از کسی که بر او خشم گرفته ای ، صفا و صمیمیت مخواه و از کسی که به وی خیانت کرده ای ، وفا مطلب ، و از کسی که به او بدبین شده ای ، انتظار خیرخواهی نداشته باش ، که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست .
مسند الامام الهادی ، ص 305
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
الهزل فکاهة السفهاء و صناعة الجهال؛
مسخرگی ، تفریح سفیهان و کار جاهلان است .
مسند الامام الهادی ، ص 304
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
أ أذکر مصرعک بین یدی أهلک ، و لاطبیب یمنعک و لاحبیب ینفعک؛
وقت جان دادنت نزد خانواده ات را به یاد آر که در آن هنگام طبیبی جلوگیر مرگت و دوستی نفع رسانت نباشد .
مسند الامام الهادی ، ص 304
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
المراء یفسد الصداقة القدیمة و یحلل العقدة الوثیقة ، و أقل ما فیه أن تکون فیه المغالبة ، و المغالبة أس أسباب القطیعة؛
جدال ، دوستی قدیمی را تباه می کند و پیوند محکم را می گسلد و کمترین چیزی که در آن است کوشش برای غلبه بر دیگری است ، که آن هم ریشه علتهای جدایی می باشد .
مسند الامام الهادی ، ص 304
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
الحکمة لا تنجع فی الطباع الفاسدة؛
حکمت ، اثری در دلهای فاسد نمی گذارد .
مسند الامام الهادی ، ص 304
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
العتاب مفتاح الثقال ، و العتاب خیر من الحقد؛
گلایه کلید گرانباری است ، ولی گلایه بهتر از کینه توزی است .
مسند الامام الهادی ، ص 304
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
[اَلْمُؤْمِنُ] يُحْسِنُ وَيَبْكي كَما أَنَّ الْمُنافِقُ يُسيى‏ءُ وَ يَضْحَكُ؛
مؤمن خوبى مى‏كند و مى‏گريد، ولى منافق بدى مى‏كند و مى‏خندد.
مكارم الأخلاق، ص389.
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
اِنَّ الْحَرامَ لا يَنْمى وَ اِنْ نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنـْفَقَهُ لَمْ يُؤجَرْ عَلَيْهِ وَ ما خَلَّـفَهُ كانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛
به راستى كه حرام، افزايش نمى‏يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه‏اى به سوى آتش خواهد بود.
كافى، ج 5، ص 125، ح 7 .
................................................................................................................................
امام هادى سلام الله علیه :
اَلغَضَبُ عَلى مَن تَملِكُ لُؤمٌ؛
بر زيردستان خشمگين شدن نشانه پَستى است.
بحارالأنوار، ج78، ص 370، ح 4.
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ ، داعٍ إلَى الغَمطِ والجَهلِ؛
خودپسندى، آدمى را از دانش‏جويى باز مى‏دارد و به‏ناسپاسى وانكار حق مى‏خواند.
بحار الأنوار، ج 69، ص 199
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
مَن يَزرَع خَيراً يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّاً يَحصُد نَدامَةً ؛
هر كه بذر خوبى بكارد ، شادمانى بدرود و هر كه تخم بدى بيفشاند ، پشيمانى مى‏درود .
بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 373
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
اُذكُر حَسَراتِ التَّفريطِ بِأخذ تَقديمِ الحَزمِ؛
حسرت كوتاهى كردن را با پيشه كردن دور انديشى ، ياد كن.
بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 370
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ ورَأيَهُ فَاجمَع لَهُ طاعَتَكَ؛
هر كه تمامت دوستى خود را براى تو فراهم آورد ، تو نيز تمامت طاعت خود را برايش فرآهم آور.
تحف العقول ، ص 483
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ ، داعٍ إلَى الغَمطِ والجَهلِ؛
خودپسندى، آدمى را از دانش‏جويى باز مى‏دارد و به‏ناسپاسى و انكار حق مى‏خواند.
بحار الأنوار، ج 69، ص 199
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) فرمودند:
اُذکر حَسَرَاتِ التَّفرِیطِ بِأَخذِ تَقدِیمِ الحَزمِ؛
با مقدم داشتن دوراندیشی، حسرت کوتاهیها را به یاد آور.
(بحارالأنوار، ج 78، ص 370)
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) فرمودند:
اِنَّ الحَرامَ لا ینمى وَ اِن نَمى لا یبارَک لَهُ فیهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم یؤجَر عَلَیهِ وَ ما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ اِلَى النّارِ
به راستى که حرام، افزایش نمى‏یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه‏اى به سوى آتش خواهد بود.
(کافى، ج 5، ص 125، ح 7 )
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) فرمودند:
أمّا إنّک لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکم لَکنتَ کمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیِّ (سلام الله علیه‌)؛
(خطاب به یکی از اهالی ری)بدان که اگر قبر عبد العظیم در شهر خودتان را زیارت کنى، همچون کسى باشى که حسین بن على (سلام الله علیه‌) را زیارت کرده باشد.
(میزان الحکمه، ح 7984 )
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) فرمودند:
اَلنّاسُ فِى الدُّنیا بِالاَموالِ وَ فِى الآخِرَةِ بِالاَعمالِ
اعتبار مردم در دنیا به مال است و در آخرت به عمل.
(بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح3)
................................................................................................................................
امام هادی (سلام الله علیه‌) فرمودند:
لو سلک الناس وادیا شعبا لسلکت وادی رجل عبد الله وحده خالصا ؛
اگر همه مردم مسیری را انتخاب کنند و در آن گام نهند ، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت.
(بحار الانوار ، ج 78 ، ص 245)
................................................................................................................................
امام هادی سلام الله علیه‌ فرمودند:
من كان علی بینة من ربه هانت علیه مصائب الدنیا و لو قرض و نشر
هر كه بر طریق خداپرستی محكم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبك آید، گر چه تكه تكه شود.
(تحف العقول ، ص 511)
................................................................................................................................
حضرت امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
خشم گرفتن بر کسی که در اختیار توست، پستی است.
اعلام الدین، ص 311.
................................................................................................................................
حضرت امام هادی (سلام الله علیه‌) می فرمایند:
خشم گرفتن بر کسی که در اختیار توست، پستی است.
اعلام الدین، ص 311.
................................................................................................................................
امام هادی(سلام الله علیه‌) می فرمایند:
اگر بعد از غیبت قائم ما نبود وجود علمایی که به سوی او (مردم را فرا) می خوانند و به وجود او رهنمون می شوند و با حجتهای الهی از دین او دفاع می کنند و بندگان ناتوان خدا را از دام ابلیس و پیروان او می رهانند، بی گمان همه ی مردم از دین خدا بر می گشتند.
بحارالانوار/ج2/ص6.
+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم خرداد ۱۳۹۱ساعت 22:1  توسط عبدالله  | 

يكي از داغ ترين بحث هايي كه اين روزها مطرح است؛ اسلامي سازي علوم به خصوص در دانشگاه ها است. تمركز اصلي اين بررسي ها نيز بر روي علوم انساني استوار است؛ علومي كه به گفته بسياري از انديشمندان، علاوه بر چگونگي روش تحقيق، نوع نگاه به ديگر علوم اعم از پزشكي و فني و پايه را عميقاً دچار تغيير مي كند.
بي جهت نيست كه در كنار قديمي ترين دانشگاه كشور يعني دانشگاه تهران، حد فاصل خيابان قدس و وصال تابلويي با عنوان پژوهشگاه اسلامي سازي علوم در دانشگاه، نظرها را به خود جلب مي كند.
مهم ترين سوالي كه اين جا به ذهن مي رسد آن است كه يعني علومي كه تا امروز در دانشگاه خوانديم و اين روزها نيز به جمع كثيري از دانشجويان ارائه مي شود؛ اسلامي نبوده؟
چرا براي اسلامي سازي اين دوره بلند سپري شده؟ به عبارتي اگر ما در صدر انقلاب شاهد وقوع انقلاب فرهنگي هستيم كه بستر و زمينه اصلي آن همان اسلامي كردن علوم در دانشگاه بوده؛ پس چرا نتايج آن نه تنها مشهود نيست بلكه گويي تازه در صدد ورود به چنين حوزه اي هستيم؟
اين سوال و ساير سوالهاي اين موضوع پر حاشيه را با دكتر مجيد كافي؛ جامعه شناس و پژوهشگر حوزه و دانشگاه پي گرفته ايم.
¤ مهم ترين بحثي كه در زمينه اسلامي سازي مطرح است؛ اسلامي سازي است. يعني ما در گذشته و حال، علوم اسلامي نداشته ايم؟
- در مورد اين سوال بايد جواب داد: خير! اين يك واقعيت است كه علوم مدرني كه در دانشگاهاي ما وارد و در حال تدريس است؛ اسلامي نيست. بعضي در اين خصوص اظهار كرده اند كه ظرفيت اين علوم و بستري كه در آن شكل گرفته باعث شده اسلامي نباشد؛ بعضي ديگر به لحاظ روش شناسي آنها را تحليل كرده و حتي بعضي در ساحت انسان شناسي؛ فراخور ديدگاه هايي كه وجود دارد؛ پسوند اسلامي را براي اين علوم زائد مي دانند.
¤ چرا؟
-


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ششم خرداد ۱۳۹۱ساعت 11:34  توسط عبدالله  | 

از اجلاس دو روزه بغداد و مذاكرات فشرده تيم هسته اي كشورمان با نمايندگان 1+5 اگرچه هنوز گزارش رسمي و اطلاعات دقيقي منتشر نشده است و طرفين درباره نتايج به دست آمده و يا بن بست هاي احتمالي به كلي گويي بسنده كرده اند ولي شواهد موجود و برخي از اظهارنظرهاي پيراموني حكايت از آن دارند كه آمريكا و متحدانش- مخصوصا انگليس- از اجلاس بغداد و پيش از آن، اسلامبول 2 و نيز مذاكرات بعدي در مسكو تامين نياز سياسي خود در شرايط بحران زده كنوني غرب را دنبال مي كنند تا آنجا كه مي توان گفت برخي از كشورهاي گروه 1+5 مذاكره را فقط براي مذاكره مي خواهند و نه حل مسائل فيمابين و يا ذوب شدن «يخ هاي مصنوعي» كه طي 10 سال گذشته در فضاي چالش هسته اي با ايران اسلامي پراكنده اند. اگر ماجرا اينگونه باشد- كه شواهد نشان مي دهد اينگونه است- موافقت ايران با ادامه مذاكرات در مسكو و يا هر نقطه ديگر جهان نياز به بازنگري و تجديدنظر جدي دارد و بيم آن مي رود كه ادامه مذاكرات، دستكم بدون تنظيم و تدوين يك چارچوب كاري -MODALITY- و الزام طرفين به حركت در بستر آن، بازي در زمين دشمن باشد. چرا...؟!
1


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ششم خرداد ۱۳۹۱ساعت 11:31  توسط عبدالله  |